DE (DRAAI)GIJP

 

EEN WISSELING VAN ZEILKANT WAARBIJ DE ACHTERKANT VAN HET  SCHIP DOOR DE WIND DRAAIT.
DE GEHELE MANOEUVRE IS EEN DRAAI DIE BEGINT EN EINDIGT OP EEN RUIMEWINDSE KOERS.
OMDAT BIJ EEN GIJPEN DE KRACHTWISSELINGEN VEEL GROTER ZIJN DAN BIJ  DE OVERSTAG ZITTEN ER  MEER RISICO'S AAN HET GIJPEN . DOOR EEN ONGECONTROLEERDE GIJP (KLAPGIJP) KAN  BIJ KRACHTIGE WIND SCHADE ONSTAAN AAN BEMANNIING EN SCHIP.


DRAAIGYP IN 4 STAPPEN:


- 1  ROEP: " KLAAR VOOR DE GIJP":  CHECK  RUIMTE EN GA RUSTIG AFVALLEN   STUURMAN GAAT ALVAST AAN DE NIEUWE  KANT ZITTEN.


- 2  VLAK VOOR DE VOOR DE WINDSE KOERS, DE  GROOTSCHOOT VLOT INTREKKEN, BLIJF RUSTIG DRAAIEN, FOK TE LOEVERT BRENGEN (kb 2 EN KB 3)


- 3  ROEP "GIJP" ALS DE GIEK OVERKOMT EN DE WIND DE ANDERE KANT VAN HET GROOTZEIL PAKT 
      - GROOTSCHOOT GELIJK VLOT VIEREN (HAND OVER HAND)
      - HELMSTOK GOED VASTHOUDEN / TEGENSTUREN               

- 4  RUSTIG OPLOEVEN TOT RUIME WIND (SCHOTEN WEER AANTREKKEN)


NAAST DEZE DRAAIGIJP HEB JE OOK NOG 2 ANDERE TECHNIEKEN OM TE GIJPEN: EEN RECHTE GIJP EN EEN S-GIJP .

BIJ EEN RECHTE GIJP GA JE EERST"BINNEN DE WIND" VAREN (D.W.Z.: VOOR DE WIND EN DAN NOG IETS VERDER AFVALLEN) , STUURMAN GAAT VERZITTEN, HAALT SNEL DE GROOTSCHOOT IN EN LAAT DEZE  WEER VLOT VIEREN NA DE GIJP. DE BOOT BLIJFT GEDURENDE DE MANOEUVRE DUS OP DEZELFDE (RECHTE)  VOOR DE WINDSE KOERS.

BIJ EEN S-GIJP GAAT DE STUURMAN EERST VERZITTEN, HAALT VLOT DE GROOTSCHOOT BINNEN EN VERLEGD DAN ZIJN KOERS BINNEN DE WIND EN VIERT DE GROOTSCHOOT WEER VLOT UIT. (HAND OVER HAND)

WELKE METHODE JE KIEST HANGT VAN DE OMSTANDIGHEDEN AF; EEN DRAAIGIJP GEBRUIK JE ALS JE SNEL WILT GIJPEN BIJV IN EEN WEDSTRIJD OF EEN MOB.
BIJ WAT MEER WINDEN IS EEN RECHTE GIJP MEESTAL HET HANDIGST .
BIJ ZEILJACHTEN IS DE S-GIJP DE HANDIGSTE KEUZE.

EEN OVERSTAG IS VEILIGER DAN EEN GIJP OMDAT DE GIEK  LANGZAAM VAN KANT WISSELT.   BIJ EEN GIJP KOMEN VEEL GROTERE KRACHTENWISSELINGEN VOOR.

BIJ STERKE  WIND EN /OF HOGE GOLVEN  IS HET VEILIGER OM HELEMAAL NIET TE GIJPEN MAAR IN PLAATS DAARVAN EEN "STORMRONDJE" TE MAKEN. DIT IS EEN MANOEUVRE VAN RUIME WIND NAAR RUIME WIND OVER DE ANDERE BOEG WAARBIJ EEN OVERSTAG WORDT GEMAAKT. 
DUS : VLOT OPLOEVEN, OVERSTAG GAAN EN GELIJK WEER VLOT AFVALLEN NAAR RUIME WIND ( NA DE OVERSTAG  DE FOK BAK HOUDEN EN  DE GROOTSCHOOT VLOT UITVIEREN !)
HET ZIGZAGGEND VAN RUIME WIND NAAR RUIME WIND MET DE WIND MEE VAREN NOEMEN WE OOK WEL AFKRUISEN.  DE EXTRA AFSTAND DIE WORDT AFGELEGD WORDT MEESTAL GOEDGEMAAKT DOOR EEN HOGERE SNELHEID EN EEN RUSTIGERE KOERS.